کیش سرزمین سفر است، سرزمین خرج کردن است و برای مدتی بیخیال همه چیز شدن. تمام تصاویری که از کیش به ذهن ما میرسد، همین مدرنیزاسیونی را تداعی میکند که یک منطقه آزاد آن را میطلبد؛ از هتلها و پاساژها و رستورانها گرفته تا ماشینها. در کیش حتی تاکسیهای درون شهری هم ساخت کارخانه تویوتا هستند. همه اینها از جاذبههای توریستی یک منطقه آزاد محسوب میشود. تا چند سال پیش، اتومبیلهایی از قبیل کوروت و فورد موستانگ، بهترینهای کیش بودند، تا جایی که مردم اگر این جواهرات کمیاب را میدیدند، از عکس گرفتن در کنار آنها دریغ نمیکردند. اما امروزه کار به جایی رسیده که شاید در هیچ جای دنیا نسبت فضا و جمعیت به تعداد فورد موستانگ و کامارو، به گرد پای کیش هم نرسد. به جرئت میتوان گفت، از هر 10 اتومبیلی که از جلو چشمانتان عبور میکند، حداقل یک دستگاه از آنها، موستانگ یا کامارو است. چند سالی است که سیل عظیمی از اتومبیلهای جدید، معروف و گرانقیمت در حال وارد شدن به جزیره است. به یاد دارم که در نزدیکی سال 2009، شماره پلاک اتومبیلها، ارقام میانی 16 هزار بود، اما در عرض این چند سال، بهقدری اتومبیل وارد شده است که پلاک شماره 22 هزار هم به فروش رفته است و رفته رفته به شماره 23 هزار نزدیک میشویم. طی چند ماه گذشته، اتومبیلهایی به کیش وارد شده است که همگی از شاهکارهای صنعت اتومبیلسازی هستند و برای اولین بار است که این اتومبیلها در ایران و کیش وارد میشوند. در نوشتار زیر، به اختصار به معرفی یکایک آنها میپردازیم.
لینکولن MKT
لینکولن MKT یکی از اتومبیلهای دور از ذهنی بود که پا به جزیره گذاشت. این لینکولن، یک کراس اوور فول سایز لوکس است که اولین بار در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال 2008 به عنوان یک کانسپت معرفی شد و از سال 2009، در خط تولید قرار گرفت. این لینکولن دارای پلتفورم مشترکی با فورد فلکس و اکسپلورر است.
لینکولن واردشده به جزیره دارای موتور 6 سیلندر فورد اکوبوست است که با 3.5 لیتر حجم، توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت میتواند 415 اسب بخار تولید کند. از نظر ظاهری شاید خیلی نتوان در مورد MKT قضاوت کرد، زیرا ظاهر آن با وجود جلو پنجره و فرمی متفاوت ساده است. اما همه چیز در این اتومبیل برقی است؛ از در عقب گرفته تا سیستم جمع شدن صندلیها و... و این در زبان آمریکایی یعنی «لوکس بودن» در جزیره کیش، MKT با رقبایی مثل نیسان پاترول، آئودی Q7، کادیلاک اسکالِید و شورلت تاهو روبهروست.
نیسان JUKE
از نیسان JUKE هم تا کنون پنج، شش دستگاه وارد جزیره کیش شده است. JUKE در کلاس کراس اوورهای کوچک قرار میگیرد و طراحی آن بسیار عجیب و نامتعارف است. برخلاف تقریبا تمام اتومبیلها که دو محفظه چراغ دارند، JUKE دارای سه محفظه چراغ است. از نمای جلو شبیه به یک آدم ناقصالخلقه در حال لبخند زدن است. ظاهر نازیبای آن باعث شده تا به جای JUKE آن را «جوک» صدا کنند. اما همین نیسان زشت، به قدری فروش کرد که از تصورات نیسان خارج بود. نیسان برنامه تولید 1300 دستگاه نیسان را در ماه داشت، اما در ماه اول تولید فقط و فقط در ژاپن، 10 هزار و 943 دستگاه سفارش گرفت که این رقم تا 4 ماه بعد به 20 هزار دستگاه رسید. JUKE با 4 موتور 4 سیلندر به حجمهای 1.5 و 1.6 لیتر عرضه میشود که قویترین آنها به یاری سیستم توربو، میتواند این نیسان را در 7.3 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند و تا 220 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. نیسان JUKE در کیش و قطعا تمام دنیا رقیبی در زشتی ندارد، اما در کل هوندا CRV و تویوتا RAV4 از مهمترین رقبای آن هستند.
هیوندای ولوستر
تا کنون حدود 10 دستگاه از آن وارد جزیره شده است. ولوستر از نزدیک بسیار کوچکتر از آن چیزی است که در تصاویر به نظر میرسد. ولوستر بر پایه کانسپت ولوستر، که در سال 2008 به نمایش درآمد، ساخته شده است و با همان آرایش دو در، برای سمت سرنشین و یک در برای سمت راننده به تولید رسید که اولین در نوع خودش است. ولوستر فرم متفاوتی دارد و در خیابان با وجود تمام ماشینهای مختلفی که تردد میکنند، ولوستر از آنها متمایز است. فرم ستون C، کاپوت، چراغهای جلو و عقب و همینطور کابین، فرمهای خلاقانه و جدیدی هستند. موتور مورد استفاده برای ولوستر یک واحد 4 سیلندر خطی است که با 1.6 لیتر حجم، 138 اسب بخار و 167 نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. طبق اعلام کمپانی، ولوستر فقط 5.9 لیتر در یکصد کیلومتر مصرف میکند. گیربکس 6 سرعته دستی به صورت استاندارد و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه به صورت آپشن برای ولوستر تدارک دیده شده است. از آنجایی که مدل فول آپشن با گیربکس اتوماتیک ولوستر، 1200 کیلوگرم وزن دارد، باید انتظار سرعت و شتاب خوبی از آن داشت. در کابین آن یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی به صورت استاندارد نصب میشود. ولوستر در جزیره کیش تنها یک رقیب دارد و آن کیا سراتو کوپه است.
